Hitta diskussioner med liknande innehåll

Köra bil till Spanien - dyrt?

#1 2011-07-19, 10:05
Inavelsadel
Vad kan det hela gå på gällande bensinkostnader, från Skåne till Malaga?

Finns det vägtullar på väg dit som kostar? Hört att det finns i Frankirke och skall vara dyrt som fan.

Om inte bil, vad rekommenderar ni att man tar för att komma dit bortsett från flyg? Kan tåg vara en billig och rolig grej?
#2 2011-07-19, 10:23
burkis
Beror på vad för bil du ska åka till Spanien med.
#3 2011-07-19, 10:28
Mr_Crowley
http://www.viamichelin.com kan räkna ut det för dig. Verkar landa runt 400 EUR plus färjan mellan Tyskland och Danmark.
#4 2011-07-19, 10:35
sugarplum
Jag har kört dit och tillbaka fyra gånger... räkna 7-8k för husvagn eller husbil och 4-5k med vanlig personbil (enkel resa). Kör du längs kusten i Spanien blir det dyrare (vägavgifter). Kör du genom Paris blir det också lite dyrare. Bästa vägen skulle jag säga är att köra genom Luxemburg (tanka fullt!), snedda genom Frankrike och sen köra via Madrid (fast den vägen genom Spanien är lite tråkigare visserligen).

Försök att inte köra igenom Hamburg, Paris eller Madrid i rusningstrafik... man ångrar det när man suttit där i bilkö i några timmar. ^^
#5 2011-07-19, 11:07
Shurik
Ursprungligen postat av Inavelsadel
Vad kan det hela gå på gällande bensinkostnader, från Skåne till Malaga?

Finns det vägtullar på väg dit som kostar? Hört att det finns i Frankirke och skall vara dyrt som fan.

Om inte bil, vad rekommenderar ni att man tar för att komma dit bortsett från flyg? Kan tåg vara en billig och rolig grej?


jag åkte tåg till Spanien, dvs Barcelona.

Tog vägen Köpenhamn-Hamburg-Basel-Mulhouse-Lyon-Montpellier-Barcelona. Blir några byten.

Mycket vackert landskap S.Frankrike-Barcelona
#6 2011-08-11, 12:55
jag körde marbella/ Malaga till Motala förra året vid denna tiden. malaga - madrid -san sebastia - paris - luxenburg - hamburg över danmark bil vägen. bara 2 väg tullar i frankrike inte så dyrt. Vi körde på 4 dagar och det var precis 4000 km. Men det var oerhört jobbigt enformigt tråkigt och fram,för allt mycket dyrt. övernattnigar på hotell mellan 800 - 1000 kr mat efter vägen och hygglig restaurang på kvällen 1000 / dygn och så kommer bensin kostnaden till ca 15:- liter i snitt billigast i luxenburg. Det är intensivc trafik nu överallt i europa så det är bara bilar och bilar. Jag kommer inte att göra det flera gånger, ta flyget för ett par tusen och lägg pengarna på vistelsen i Spanien inte på resan.
#7 2023-09-06, 09:05
wabbit
Tänkte bila till Barcelona från Malmö under slutet av september.
Prel. rutt är någon av:
a) Malmö - Hanover - Freiburg - Lyon -Barcelona
B) Malmö - hanover - Köln - Luxemburg - Dijon - Lyon - Barcelona

Vad finns det för för-/nackdelar med respektive väg?

Vilken väg kommer vara smidigast att köra? (Dvs lite strul med tullar, gröna klistermärken, listor på utrustning i bilen osv)
#8 2023-09-06, 09:23
Ursprungligen postat av wabbit
Tänkte bila till Barcelona från Malmö under slutet av september.
Prel. rutt är någon av:
a) Malmö - Hanover - Freiburg - Lyon -Barcelona
B) Malmö - hanover - Köln - Luxemburg - Dijon - Lyon - Barcelona

Vad finns det för för-/nackdelar med respektive väg?

Vilken väg kommer vara smidigast att köra? (Dvs lite strul med tullar, gröna klistermärken, listor på utrustning i bilen osv)


Vad för sorts resa är detta? Om det är en ren nöjesresa så är ju det andra alternativet att föredra då du besöker fler ställen annars det första alternativet. Tullar ska inte vara nått problem då det är inom EU och om din bil är godkänd i ett EU land får det framföras i samtliga länder så inget krav på särskild utrustning. Dock är det så att för att få åka i de centrala delarna i de större tyska städerna inklusive Köln och Hannover så måste du sätta dit en “Umweltplakette”(Miljöplakett) i framrutan på bilen. Det är överallt som är märkt med trafikskylt Umweltplakette där sådan plakett krävs, vilken färg som behövs finns på tilläggsskylt där grön endast gäller de mest miljövänliga fordonen dvs strängast zon. Vilken plakett som din bil ska ha samt reglerna kring dessa kan du läsa om här: https://www.miljodekal.se/miljodekal-for-tyskland/
I Frankrike så har de CritÂ’Air systemet och du kan läsa mer om denna här: https://www.miljodekal.se/crit-air-miljoplakett-i-frankrike/
Djävla krångel det blivit, vad fan hände med fri rörlighet inom Europa? Jävla skämt...
#9 2023-09-06, 10:55
Limma skinkbit
Ursprungligen postat av PornKing

Djävla krångel det blivit, vad fan hände med fri rörlighet inom Europa? Jävla skämt...


Idiotiskt är vad det är. Så länge det bara var Tyskland som hade detta så gick det väl att hantera men hur många olika klistermärken kan det bli i vindrutan i framtiden? Detta är exakt sådant som EU borde standardisera. En miljöklassning finns ju redan, bara att ta fram standardiserade dekaler för dessa och sen får miljökontoren och stadsplanerarna helt enkelt anpassa sig efter detta.
"Dessa miljöklasserna har ni att förhålla er till, inga speciallösningar, inga undantag, inget krångel."
#10 2023-09-06, 11:01
wabbit
Ursprungligen postat av PornKing
Vad för sorts resa är detta? Om det är en ren nöjesresa så är ju det andra alternativet att föredra då du besöker fler ställen annars det första alternativet. Tullar ska inte vara nått problem då det är inom EU och om din bil är godkänd i ett EU land får det framföras i samtliga länder så inget krav på särskild utrustning. Dock är det så att för att få åka i de centrala delarna i de större tyska städerna inklusive Köln och Hannover så måste du sätta dit en “Umweltplakette”(Miljöplakett) i framrutan på bilen. Det är överallt som är märkt med trafikskylt Umweltplakette där sådan plakett krävs, vilken färg som behövs finns på tilläggsskylt där grön endast gäller de mest miljövänliga fordonen dvs strängast zon. Vilken plakett som din bil ska ha samt reglerna kring dessa kan du läsa om här: https://www.miljodekal.se/miljodekal-for-tyskland/
I Frankrike så har de CritÂ’Air systemet och du kan läsa mer om denna här: https://www.miljodekal.se/crit-air-miljoplakett-i-frankrike/
Djävla krångel det blivit, vad fan hände med fri rörlighet inom Europa? Jävla skämt...



Det är primärt en transportresa för att maximera tiden i Spanien.

Om möjligt hade jag tänkt hålla mig ifrån de tyska städerna just pga miljöplaketten.

Men om man inte ska köra in i stöderna, dvs köra motorvägen igenom länderna, behöver jag ha klisterlappen då?
#11 2023-09-09, 18:22
BAB7
Ursprungligen postat av wabbit
Det är primärt en transportresa för att maximera tiden i Spanien.

Om möjligt hade jag tänkt hålla mig ifrån de tyska städerna just pga miljöplaketten.

Men om man inte ska köra in i stöderna, dvs köra motorvägen igenom länderna, behöver jag ha klisterlappen då?

Du behöver bara ha det tyska miljömärket och det franska om du kör i städer.
Men du måste betala motorvägsavgift i Schweiz, Frankrike och Spanien, räkna med ca 10 kronor milen i snitt genom dessa tre länder.
#12 2023-09-09, 19:35
godboy
Ursprungligen postat av PornKing
Vad för sorts resa är detta? Om det är en ren nöjesresa så är ju det andra alternativet att föredra då du besöker fler ställen annars det första alternativet. Tullar ska inte vara nått problem då det är inom EU och om din bil är godkänd i ett EU land får det framföras i samtliga länder så inget krav på särskild utrustning. Dock är det så att för att få åka i de centrala delarna i de större tyska städerna inklusive Köln och Hannover så måste du sätta dit en “Umweltplakette”(Miljöplakett) i framrutan på bilen. Det är överallt som är märkt med trafikskylt Umweltplakette där sådan plakett krävs, vilken färg som behövs finns på tilläggsskylt där grön endast gäller de mest miljövänliga fordonen dvs strängast zon. Vilken plakett som din bil ska ha samt reglerna kring dessa kan du läsa om här: https://www.miljodekal.se/miljodekal-for-tyskland/
I Frankrike så har de CritÂ’Air systemet och du kan läsa mer om denna här: https://www.miljodekal.se/crit-air-miljoplakett-i-frankrike/
Djävla krångel det blivit, vad fan hände med fri rörlighet inom Europa? Jävla skämt...

Gäller bara (smuts)romer som kommer hit och ska tigga/stjäla. Den fria rörligheten kommer aldrig gälla den arbetande och skattebetalande européen. Tag flyget istället, billigare och snabbare.