Kommer ni flyga med 737 MAX 8-9 om de tillåts lyfta igen?

#109 2024-03-05, 17:18
hetabengt
Ursprungligen postat av ksv
Enligt kollegor som flyger den ska den även vara mer lättflugen att föregångaren.


Hahaha, som att 737 NG är "svårflugen"....
#110 2024-04-29, 22:58
ksv
Ursprungligen postat av -Felix_
Jag snarare undviker vissa bolag än typen.
Tex Ethiopian, som ju anses vara en av Afrikas bästa flygbolag.
Säger något o resten av bolagen i Afrika.

Eller Indonesiska inrikesbolag.
Det är vettigt resonerat.
Flygbolag i tredje världen är kraftigt överrepresenterade i statistiken om man tar hänsyn till hur lite det flygs där.

Ursprungligen postat av hetabengt
Hahaha, som att 737 NG är "svårflugen"....
Nej, inte svårflugen såklart.
Däremot är 737-800 (jag har inte flugit de korta varianterna) betydligt mindre angenäm att flyga än de större Boeing-modellerna. Jag upplever den som ganska sladdrig att flyga i jämförelse.
Jag tror de flesta piloter som flugit ett antal andra Boeing-typer håller med mig där.

Jag upplever dock Max:en som klart finare och mer responsiv i rodren än NG. Det beror förmodligen på att den har fly by wire-styrning av spoilers.
#111 2024-04-30, 12:08
-Felix_
Ursprungligen postat av ksv
Det är vettigt resonerat.
Flygbolag i tredje världen är kraftigt överrepresenterade i statistiken om man tar hänsyn till hur lite det flygs där.

.


Handlar ju ochså om kulturen i bolaget och landet. Piloter tas ut baserat på kontakter inte på
meriter och duglighet. Vill försvarsministern att hans son skall bli pilot så blir det så, oavsett om
han är oduglig eller ej. samt utbildningskulturen, ständig brist på simulatortimmar i afrika.

Nu är det ju mycket Britter, Irländare och Amerikaner som flyger i afrika men inte för att dom
så gärna vill utan för att dom inte får jobb hemmavid, vi kan ju gissa varför.
SAA är väl enda flygbolaget i Afrika som jag har i alla fall någon form av förtroende för.