Hitta diskussioner med liknande innehåll

Använda miles/lyxa med LH eller snåla med SAS

#1 2012-10-16, 17:56
losfer
Hej,
skulle vilja ha råd från FB eliten. Jag ska åka T/R från Chicago till Stockholm i December. Jag har 120000 air miles med UNITED och hittade en T/R biljett (Lufthansa) med FIRST CLASS till Stockholm och BUSINESS tillbaka till Chicago (fanns ingen ECONOMY att köpa för miles). 117000 miles plus 500 kr kostar det.

Annars så kan jag flyga SAS T/R för 6900 kr, ECONOMY.
Jäkligt frestad att bränna miles och lyxa till det. Har bara åkt FIRST en gång i mitt liv förut o det var rätt glassigt.

Men jag åker till Sverige två ggr per år så det vore smartare att betala 6900, åka boskapsklass, och spara mina miles som ju räcker till TVÅ T/R resor till Sverige (när det finns ECONOMY tillgängligt) eller FYRA T/R inom USA.

Så ska jag vara smart o spara mina miles eller ska jag bränna dom o ha det trevligt på dessa två 8 timmars flighter (T/R)? :'(

Kan nån ge mig ett argument för eller emot så att jag kan bestämma mig? Nån som rest med FIRST eller BUSINESS på LH?

Tack på förhand.

Losfer Words
#2 2012-10-16, 18:54
Jag har inte mycket erfarenhet av business/first på LH men väl på British Airways

Nu spelar det ingen roll för mitt råd. Om du ska lyxa till det med business eller first så ska du göra det på resor till USA, inte från USA till Europa. Det är oftast nattflighter från USA och då får du begränsad upplevelse. En snabb middag och sedan förväntas man sova.

Då är det mycket bättre till USA som oftast är dagflighter. Ska man lyxa så ska man vara vaken och inte sova
#3 2012-10-16, 19:41
losfer
Intressant att du tycker så. Jag tänker tvärtom att från USA till Sverige så finns det chans att sova (vilket jag nästan aldrig kan göra i ECONOMY eftersom jag är 1.90 o sitter obekvämt) och då passar FIRST med en stol som kan omvandlas till säng väldigt bra.
Men det börjar suga mer o mer i snåltarmen så det lutar nog åt SAS för 6900 kr istället o spara mina miles. Den som spar han har...
#4 2012-10-17, 23:16
hayyden
Har du hittat availability i First med LH så säger jag bara bränn skiten, och det fort. För det är väldigt sällsynt.

Dessutom kör ju US airways och Avianca rent löjliga buy-miles kampanjer väldigt ofta, där du i princip kan köpa miles till en First T/R för strax över 10k.

Skippa trötta SAS och ta en omväg via Frankfurt och LHs first terminal istället
#5 2012-10-18, 18:34
Mula
Klart du ska testa FC, som sagt, att hitta availability i first på LH är inte lätt. Att åka i premiumklasser på longhaul är det absolut bästa sättet att att få valuta för poängen ( till skillnad från intraeuropa ekonomi!). Dock är det ju lite synd att du får åka ekonomi tillbaka, men det kanske det kan vara värt.
Sen om du vill åka västerut eller österut är en smaksak. För mig är servicen och själva upplevelsen viktigaste och då vill man ju inte åka på natten och sova bort hela tiden.

Och dessutom kommer du få testa first class terminalen i FRA och få skjuts till planet av en Porsche cayenne eller Mercedes S-klass (åtminstone om du åker till USA, vet inte om de skjutsar dig till stockholmsplanet). läs och njut
http://www.businessclass.se/artiklar/407-lufthansa-first-class-terminal-...
#6 2012-10-18, 19:28
Nu kanske du redan har köpt biljett annars så säger jag samma sak. Bränn poängen!
#7 2012-10-24, 06:10
losfer
Jag snålade och flyger gamla beprövade SAS. Fick bra pris på economy med plats på första raden till Sverige och economy extra tillbaka till Chicago. Jag flyger Chicago - Stockholm 2 ggr per år så jag sparar poängen tills nästa tripp. Tack för råden.
#8 2012-10-24, 16:36
Jag skulle i en sådan här situation spara milesen. Du kan flyga överallt i USA/Kanada exkl Hawaii men inkl Alaska t/r för 25000 miles. Det är ofta en riktigt bra deal. Två gånger har jag använt detta då biljetter har kostat över $700, bl.a. köpte jag en open jaw biljett från San Francisco till Kanada rätt över thanksgiving om en månad. Jag har också sålt miles billigt till en kamrat, $375 för 25k miles. Så lite beroende på hur du ser på det skulle dina 117k miles vara värda mellan $1755 och $3000+ (12-20k SEK).

Så frågan som jag ser det är snarare om det är värt att lägga ~10000 kronor extra för att ha trevligt i 2x8 timmar. Personligen tycker jag detta är galenskap. Jag flyger business ibland då jag blir gratis uppgraderad, bland annat förra helgen från Panama till Santiago, och det är kul att prova på, men jag ser inte riktigt värdet i det annat än att känna sig cool och viktig ett tag. Jag får ungefär samma service i vilken fin restaurang som helst och då betalar jag bara några hundra kr. Själv skulle jag mycket hellre lägga de pengarna på att lyxa till det på något annat sätt. Åk t.ex. till Yasuragi i Stockholm och checka in på premiumsviten...
#9 2012-10-26, 04:04
hayyden
Ursprungligen postat av luckylucaz


Så frågan som jag ser det är snarare om det är värt att lägga ~10000 kronor extra för att ha trevligt i 2x8 timmar. Personligen tycker jag detta är galenskap. Jag flyger business ibland då jag blir gratis uppgraderad, bland annat förra helgen från Panama till Santiago, och det är kul att prova på, men jag ser inte riktigt värdet i det annat än att känna sig cool och viktig ett tag. Jag får ungefär samma service i vilken fin restaurang som helst och då betalar jag bara några hundra kr. Själv skulle jag mycket hellre lägga de pengarna på att lyxa till det på något annat sätt. Åk t.ex. till Yasuragi i Stockholm och checka in på premiumsviten...


Att lägga ut det i pengar är väl en sak, men har man milesen så är First bland det mest prisvärda man kan få. Och business är ju egentligen bara en lite finare måltid och möjlighet att sova bättre på planet.. medans first kan vara en 7 rätters uppdukning med all skumpa och kaviar du får i dig, samt personlig transport till flygplanet, egen svit och i vissa fall spa i loungen (i just detta fallet cigarrbar och 100+ någonting av olika whiskeysorter).

Utnyttjar du allt till fullo, så lär du inte få det för ett par hundra kr på en sylta i Stockholm